A TIM vette át a MÁV-Volán csoport feletti tulajdonosi jogok gyakorlását

A TIM vette át a MÁV-Volán csoport feletti tulajdonosi jogok gyakorlását
2022-06-01

Az új kormány felállításával, s a korábbi tulajdonosi joggyakorló, Mager Andrea állami vagyonért felelős tárca nélküli miniszter posztjának jogutód nélküli megszüntetését követően a MÁV-Volán csoport felett az államot megillető tulajdonosi jogokat Palkovics László technológiai és ipari miniszter fogja gyakorolni a továbbiakban, ezzel megvalósult a miniszter korábbi elképzelése, mely szerint az állami közszolgáltatókat a közszolgáltatási feladatokat megrendelő szaktárca felügyelete alá kellene vonni.

A megelőző kormányzati ciklusban a MÁV csoport és a Volánbusz felett az  állam a tulajdonosi jogait a nemzeti vagyonért felelős tárca nélküli miniszteren keresztül gyakorolta, a közszolgáltatási feladatokat pedig az Innovációs és Technológiai Minisztérium rendelte meg az állami tulajdonú cégektől, amelyeket Mager Andrea miniszter döntése nyomán 2020 nyarán egységes stratégiai irányítás alá helyeztek, majd 2020. december 31-i hatályba lépési dátummal össze is vontak oly módon, hogy a Volánbusz beolvadt a MÁV Zrt.-be, az állami busztársaság egyedüli részvényese ettől az időpontól kezdődően a Magyar Államvasutak lett. A nemzeti vagyon felett őrködő tárca nélküli miniszter posztjának megszüntetésével a MÁV-Volán csoport és még számos kisebb-nagyobb állami intézmény Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszterhez került, aki első miniszteri rendeletével átadta egyes felügyelete alá rendelt cégek, intézmények tulajdonosi joggyakorlását más minisztériumoknak, így került a MÁV-Volán csoport és az MVM Energetika Zrt. tulajdonosi joggyakorlása az új névvel létrehozott Technológiai és Ipari Minisztériumhoz.

Az egyesített közlekedési óriásvállalat Technológiai és Ipari Minisztérium felügyelete alá szervezésével ezentúl egy kézben összpontosul a tulajdonosi és a szakmai irányítás, ami az elképzelések szerint szoros szakpolitikai koordinációt tesz lehetővé, jobban össze lehet majd hangolni a fejlesztéseket, hatékonyabban tudják kezelni azokat a konfliktushelyzeteket, amelyeket a vasúti prioritás megvalósításával járó strukturális átalakítások kiváltanak, ezen kívül hatékonyabb és gördülékenyebb lesz a döntési folyamat és egyértelműbbé válnak a felelősségi körök is.

Az állami közszolgáltatóktól a helyközi közszolgáltatási feladatokat a továbbiakban az országos hatáskörű közlekedésszervezőként megalakult, s szintén a Technológiai és Ipari Minisztériumhoz tartozó Nemzeti Közlekedési Központ Zrt. fogja megrendelni és felügyelni.

Címlapkép: Volánbusz

Forrás: https://magyarbusz.info/