A tavaly novemberi 50. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson hangzott el először, hogy a valamivel korábban szárnyra kapott pletykáknak megfelelően valóban újra csuklós autóbuszt fejleszt hazánk piacvezető buszgyártója, a Credobus típusokat készítő, győri székhelyű Kravtex-Kühne Csoport. Nem mellékesen ez egyúttal azt is jelenti, hogy belátható időn belül ismét lesz a piacon magyar gyártmányú csuklós busztípus. A maga nemében egyedülálló, a gyártó ultrakönnyű buszkoncepcióját továbbvivő jármű prototípusa a tervek szerint jövőre készülhet el.
A Kravtex-Kühne Csoportnál nemrég megkezdték egy új, alacsony belépésű termékcsalád kifejlesztését, a kínálatba visszatérő csuklós modell ennek egyik első tagjaként mutatkozhat majd be. A G7.hu értesülései szerint 2021-ben érkező újdonság a Credobus hagyományainak megfelelően 19,5″-os futóművekkel szerelt, “kiskerekű” típus lesz, azaz sokkal inkább az egykori BN 18/EN 18 utódjáról lesz szó, mintsem a mindössze két példányban gyártott csuklós Citadell 19 reinkarnációjáról. Erre utal az is, hogy az alapvetően elővárosi forgalomra szánt, de a gyártó tervei szerint városi felhasználásra is alkalmas modell továbbra is alacsony belépésű (low entry) kivitelben készül majd, noha a ZF mellett a Brist is kínál már olyan 19,5″-os tárcsaméretű hajtott portálfutóművet, amivel elvben megoldható lenne a jármű teljes hosszában alacsonypadlós (low floor) kialakítás – igaz, ezt a terméküket mindketten főként midibuszokhoz ajánlják. Mindezek alapján az is valószínűsíthető, hogy a Credobus tervezői kitartanak a jelenleg használt Rába futóművek mellett – hozzátesszük, ez csak a mi feltételezésünk, maga a gyártó egyelőre nem közölt technikai részleteket.
A gazdasági hírportál beszámolójából nem teljesen világos, hogy egy valóban az alapoktól új konstrukcióról lesz-e szó, vagy pedig a meglévő Econell sorozat alapos átdolgozásáról, mindenesetre tény, hogy a 2012 elején bevezetett, idehaza széles körben elterjedt és kedvelt típuscsalád frissítése lassan időszerűvé válik. A Credobus az alternatív hajtásmódok minden áron való erőltetése helyett továbbra is az ultrakönnyű felépítésből fakadó tömegcsökkentésben látja a minél kisebb CO2-kibocsátás elérésének kulcsát, a jövőre bemutatásra kerülő új csuklós esetében például 3 tonnával (!) alacsonyabb saját tömeget ígérnek a kategóriatársakhoz képest. Az új busz fejlesztése során figyelembe veszik, hogy alternatív hajtásrendszerek is beépíthetők legyenek, de ez csak középtávon várható, az első változat hagyományos dízelmotoros hajtást kap. A 19,5″-os futóművekre épülő csuklós autóbusz koncepciója egyébként nemzetközi szinten is ritkaságszámba megy: a hasonló felépítésű autóbuszokat kínáló gyártók (VDL, Alexander Dennis, SOR, Optare, Linkker stb.) kizárólag szóló változatokat készítenek “kiskerekű” típusaikból.
Fotók: Credo archívum